YETI Sailing holidays, inexpensive sailing trip in Greece on a traditional Greek sailing ship from Kos, Kalymnos to different Greek islandsClick to look at the background picture ...

sailing around Greek islands

NederlandsEnglishDeutschItaliano

Drag the textwindow to reveal the background or click the eye (upper right corner) ...Itinerary of a sailing holiday

Itinerary of a sailing holiday

Zeilen met de Yeti

Hier volgt een verslag van een zeilvakantie van iemand die van te voren eigenlijk geen flauw idee had waar ze aan begon, maar er wel erg veel zin in had. Het enige wat ze wel wist was dat ze nog nooit van haar leven zeeziek was geweest, twee keer in haar leven op een platbodem het IJsselmeer bedwongen en ferry tochten in de Griekse wateren, en dat het niet verstandig was om overboord te vallen.

Nou ze is niet zeeziek geweest!

Midden in de nacht van zaterdag op zondag ergens in september 2006 werd ik door mijn echtgenoot liefhebbend op het vliegtuig naar Kos gezet voor een welverdiende week vrij [voor wie was de vraag]. Na de gebruikelijke rijen en controles en nog meer rijden, waarom willen alle Nederlanders altijd als eerste het vliegtuig in?, zat ik op mijn stekkie voor een vlucht van drieeneenhalf uur. Tussen een enorme hoeveelheid ouders met nog niet naar schoolgaande kinderen leek het wel een vliegend kinderdagverblijf. En natuurlijk al die kinderen dreinen, huilen etc. Maar goed het was maar voor even. En dat was het voor mijn gevoel ook. De laatste 5 jaar zijn we alleen maar 'ver weg' op vakantie geweest dus tegen de tijd dat ik net lekker zat kon ik er alweer uit.

Ik was op Kos. Na 20 jaar want hier heb ik mijn man leren kennen tijdens een My Way jongerenreis. Niet echt romantisch zo in mijn eentje maar het vliegveld kende ik toch ook al niet meer terug. Terwijl ik mijn laatste broodje met pindakaas / gestampte muisjes at wachtte ik op mijn rugzak. Die was er al vlug. Ja 12 kilo ' zweeft' bijna naar het oppervlak tegen al die afgeladen samsonites. Er bleek geen bus naar Mastichari te gaan dus nam ik een taxi. Tijdens de ongeveer 25 minuten durende rit besloot ik van baan te veranderen. De taxichauffeur zei vootdurend; you see that hous, it's mine! En dat wel 5 keer. En ook I also have an apartment in the city. Nice nice! Ne, poly kala hoor! En toen .. de haven van Mastichari met 1 zeilbootje.

Zeilen met de Yeti

Dat moest de Yeti zijn. Een lief houten, in Griekse kleuren geverfd, zeil bootje. Het straalde het Griekse sfeertje uit waar ik naar op zoek was. Er bleek niemand aan boord te zijn maar na een telefoontje kwam de schipper aangelopen. Een echte schipper, dat was het. Een soort stoere, door weer en wind geteken- de Fishermans' Friend. Oftewel Arjan Poortman.

Na de kennismaking nam hij mijn rugzak en hielp me met wat tekst en uitleg om aan boord te komen. Wat een enorme klim. Zou ik maar de rest van de vakantie aan boord blijven? Ach wat het is gewoon een kwestie van goed vasthouden op het treedje staan en afstappen. Nou met deze gedachte was ik aan boord gekomen. Mijn vakantie was nu begonnen. Een week van zorgeloos en tijdloos niets doen. Heerlijk. Ik kreeg te horen dat de enige andere passagier pas 's avonds om 2100 uur zou komen. Het was heerlijk weer dus heb ik mijn rugzak geopend, zwemspullen opgezocht, omgekleed en op weg naar het stand. Gelukkig had ik bedacht dat ik mijn tas met spullen (geld, paspoort, fototoestel etc) wel kon pakken vanaf de kant. Want dat leuke treedje heb ik dus meteen de eerste keer finaal gemist! Oftewel na 15 minuten alleen op vakantie was ik al tussen de wal en het schip beland!

Ik was wel een klein beetje geschrokken maar de eerste gedachte was hum toch wel lekker water en tweede gedachte zonde van mijn schone spijkerrokje en mijn derde gedachte hoe kom ik weer aan boord. Even later hing Arjan een laddertje uit en kon ik weer aan boord klimmen. Tsja ik ken mezelf en weet eigenlijk niet beter dan dat ik dit soort dingen nou eenmaal doe. Ik ben niet zo erg groot en niet zo erg atletisch en niet zo erg handig dus er gaat wel eens iets mis. Maar ik blijf erbij het treedje had echt wel wat groter gemogen. Arjan was wel flink geschrokken. Ik bleek de eerste te zijn tijdens deze zomer, of was het de eerste ooit. Het was dus een spetterende indrukwekkende kennismaking.

De rest van de vakantie verlieep heerlijk soepel. Zo weinig mogelijk doen . Niet weten hoe laat het is of de datum te kennen, heerlijk. Ik kan het iedereen aanraden en heb dat inmiddels meerdere malen gedaan.

Zeilen met de Yeti

In 1 week tijd zijn we gevaren van Kos, Mastichari naar Pserimos haven naar Kalimnos, Panagia naar Pserimos verlaten strandje via Bodrum, Turkije naar Kos met verlaten strandje naar Kardamena. In Mastichari werden we door het leger / marine wakker geschreeuwd want er was een of andere oefening. Dus we vertrokken geloof ik best op tijd nadat we wat boodschappen hadden gedaan. Pserimos was geweldig. Wat een kust en relaxte sfeer. Tot om 1100 uur de toeristen kwamen maar toen zijn we vertrokken.

Panagia was een lekker Grieks havenstadje met schreeuwende brommertjes op elk uur van de dag. Het verlaten strandje van Pserimos was echt een vakantie moment. Een groot vuur, BBQ en spookverhalen. Bodrum vond ik persoonlijk wat minder. Terwijl ik alleen door het stadje liep ben ik in vier talen voor echt van alles uitgemaakt. Van drie talen, Nederlands, Engels en Duits, was ik zeker dat het scheldwoorden waren. Dus ga ik er maar vanuit dat het voor de vierde taal, Turks, ook wel zo zal zijn geweest. Ik heb me dus echt vreselijk lopen opwinden over het feit dat je dus als blonde vrouw in Turkije niet alleen over straat kon. Terwijl ik toch best rekening gehouden had met hun normen en waarden door een t-shirt te dragen en korte broek in plaats van hempje en spijkerrokje.

Het volgende verlaten strandje was weer op Kos. Dit keer bleven we op de boot. Er stond een flinke wind die er 's nachts voor zorgde dat ik binnen sliep. Het woei zo hard dat ik telkens als ik me omdraaide mijn opblaasbare kussentje kwijt was en de slaapzak bolde op van de wind. Tegen de tijd dat ik goed en wel binnen lag ging de wind liggen.

Zeilen met de Yeti

De laatste dag, de laatste keer de zeilen gehesen op naar de laatste haven. Dat werd, volgens mij, Kardamena. Een zeer Brits oord inclusief full English breakfast en de enorme hoeveelheden alcohol. Maar ook dat had zijn charme. Op zondagochtend ben ik bepakt en bezakt weer door Arjan op de taxi naar het vliegveld gezet. Op het vliegveld nog even mijn voeten gewassen en bij de taxfree shop wat parfum opgedaan en via Transavia weer naar huis.

Ik heb net mijn verhaal teruggelezen en ik besef dat ik alleen maar de practische dingen heb beschreven. Dat komt omdat al het andere eigenlijk een groot onbeschrijvelijke ervaring is geweest. Ik her er na tweeeneenhalve maand nog steeds een geweldig gevoel over.

Zo'n … zucht .. gevoel. Jasperina de Jong's liedje "Dobbe Dobbe Dobbe" komt er een heel klein beetje in de goede richting. Het hebben van amper sanitair voor een week waar ik van te voren best tegenop zag, voelt nu als iets grappigs. Voor de grote boodschap gingen we aan wal, dronken een frappe en maakten bij die tent gebruik van het toilet. In Bodrum konden we drie keer lang douchen omdat de douches in de haven waren en we liggeld betaalden Het varen zelf daar heb ik geen woorden voor .. onbeschrijfelijk.

Absoluut tot ziens

Willy Eelhart

PS verdere ongelukjes of valpartijen hebben zich niet voorgedaan. Hoewel ik de eerste twee dagen zere handen had van de touwen, een enorme schaaf wond op mijn arm van de duik, een grote blauwe plek van onbekende afkomst op mijn bovenarm en als laatste een tennisbal grote ontsteking op mijn been van een zeeegel maar dit was een zeer geslaagde vakantie.

Vathi op Kalymnos

Click on the eye to look at the beautiful background images to tase the atmosphere of the Greek waters around the Greek islands